Twee bedden... - Reisverslag uit Monimbó, Nicaragua van WerkenvoorNicaragua - WaarBenJij.nu Twee bedden... - Reisverslag uit Monimbó, Nicaragua van WerkenvoorNicaragua - WaarBenJij.nu

Twee bedden...

Door: Hilbert & Corne

Blijf op de hoogte en volg WerkenvoorNicaragua

10 Augustus 2017 | Nicaragua, Monimbó

Woensdag 9 augustus 2017,

We zijn vandaag vertrokken voor onze laatste bouwdag, twee jongens moesten even bij tanken maar alle vrouwen waren compleet!
Na een zware dag gisteren hadden we vandaag verstandig de tomtom aangezet zodat we op tijd konden beginnen. Zoals we gewend zijn deze reis werden we weer hartelijk ontvangen door onze vrienden van de kerk. Na een zware gloeipartij starte de motor na ongeveer drie kwartier en kwamen we op gang. We hadden deze dag nog veel te doen, het huisje van Han moest nog compleet afgewerkt worden aan de onderzijden van de opbouw met versterking van zijn extra kracht Jos met zijn hijservaring kwam dit goed van pas, het huisje van Corne moesten de binnenwanden nog gemaakt worden na goed overleg met projectleider Coen hebben ze besloten om deze toch in staal uit te voeren. Ook hier verliepen de werkzaamheden op rolletjes. We hadden wel wat pech met de opbouw van de bedden we hadden namelijk onze jongste gasten hierop gezet. Niels vertelde namelijk dat hij wat werkervaring had in Duitsland en Canada en hier bij Ikea had gewerkt dus we dachten een bouwpakket moet wel lukken maar niets bleek minder waar 2/34 bedden waren aan het einde van de dag klaar. Het bleek dat de maatvoering niet correspondeerde met de maatvoering in de huisjes, vooral bij het huisje van Han bleek dat de bedden 15 cm te groot waren waardoor ze alles moesten verbouwen. Tim Neeskens ging weer voortvarend te werk met zijn grote paard en wagen, zoals gewoonlijk een karretje zand opladen bij de kerk en deze lossen bij de vloer van Corne. Het huisje van Dina had deze dag versterking van onze zuiderburen, die toch wel lieten zien dat ze hun mannetje stonden. Vooral Allieke leek wel vleugels te krijgen, zou dit komen na dit prachtige orkest met die mooie organist die tegen over haar zat….. Wie weet zit er nog een feestje in als we terug komen.
Maar ze hebben er toch voor gezorgd dat we deze dag een liter of 5 verf hebben verwerkt zonder schuurpapier dus dat valt niets tegen. Ook Leendert kwam over naar dit huis omdat hij over was aan de overkant en heeft ook deze dag behoorlijk zijn best gedaan. Het huisje bij bij Tim Kool moest deze dag worden voorzien van de binnenafwerking, het is deze dag echt een paleisje geworden de kroon werd op het werk gezet door schilderbedrijf Elenbaas op den Brouw die de slaapkamers van een mooie blauwe en roze kleur hebben voorzien. Zoals we gewend zijn werd de kerk beheerd door onze kosten dhr. Guiljam en van der Velde maar die had middagdienst. De kinderen hebben deze middag genoten waar naast een de gewone zaken en er in de middag een leuke voetbalwedstrijd werd gespeeld met als afsluiting een waterballonpartij. De dames Van der Velde en Minnaard verzorgden alle werkers weer wat de inwendige mens nodig heeft en hebben deze middag samen met de dames uit Nica nog de nodige boodschappen gedaan voor de kinderen. Ook in de middag kwam Jochem het team nog versterken hij had de avond ervoor wezen dansen en naar het scheen zijn enkel verzwikt.
Tegen 4 uur verzamelde zich iedereen bij het huisje van dhr. Kool waar het glas werd geheven op het huis wat klaar was gekomen deze dag, helaas was het weer niet op onze hand en kwam er binnen korte tijd de nodige mm naar beneden. Groep 1 besloot om al wat eerder naar Dona Clara te gaan groep twee had nog even nodig om afscheid te nemen, chauffeur twee van de wagen kwam net als de dag ervoor weer iets later bij het eten, de rit ging gelukkig iets voortvarender dan de dag ervoor.
We kregen van de dochters van Dona weer een heerlijke maaltijd en konden met een tevreden gevoel naar het hotel, tot onze verbazing kwamen we er achter dat er daar ook nog wat achterblijvers waren die een danspasje wilden doen. Toen ze thuis kwamen zagen ze er behoorlijk vermoeid uit, het koppel Verton/Cornet met glans had gewonnen en hiermee de beker voor het beste danspaar had gewonnen van Masaya. Misschien wel handig om hier in Nederland mee verder te gaan wie weet…. misschien een combinatie met studie Deventer / Amersfoort zou dit best kunnen.

Na een vermoeide dag waarin we met veel dankbaarheid mochten werken op ons project kunnen we terugkijken op een tweetal weken waarin we op zeer korte tijd enorm veel werk hebben verzet met kracht van boven.

We hopen nu nog gezamenlijk een drankje te doen in de centrale lobby en onder leiding van onze vaste organist nog een aantal verzen te zingen, en kijken al uit naar morgen wanneer de overdracht van de huizen zal zijn.

Weltrusten van Nico.